Verkehrsverträge 2025

In Mecklenburg-Vorpommern, transport contracts are concluded on a case-by-case basis as both net and gross contracts. In net contracts, the revenue risk is generally borne by the RU, in gross contracts by the state. The form of the respective transport contract is adapted to the specific conditions of the contract on the basis of specified incentive and risk limitation regulations.

Transport contracts are service contracts and are awarded competitively. The legal basis for this is Regulation (EC) No. 1370/2007, which entered into force on 3 December 2009. Bridging or emergency measures are immediate measures to avoid traffic disruptions when individual transport contracts expire.

In Mecklenburg-Vorpommern sind im Jahr 2025 insgesamt dreizehn Verkehrsverträge leistungswirksam, die mit vier verschiedenen EVU geschlossen wurden:

Designation: Runtime: 12/2021 - 12/2027
Baltic Sea Coast West subnetwork
Contractor:
DB Regio AG
Routes served: (Hamburg ↔︎) Schwerin ↔︎ Rostock
Designation: Runtime: 12/2021 - 12/2034
Baltic Sea Coast II subnetwork
Contractor:
ODEG - Ostdeutsche Eisenbahn GmbH
Routes served: Rostock ↔︎ Stralsund ↔︎ Sassnitz/Binz ▪︎ Stralsund ↔︎ Züssow ↔︎ Pasewalk
Designation: Runtime: 12/2024 - 12/2026
Teilnetz Warnow Dieselauslauf (WANDA)
Contractor:
DB Regio AG
Routes served: Wismar ↔︎ Rostock ↔︎ Tessin/Graal-Müritz
Designation: Runtime: 12/2024 - 12/2029
Teilnetz Warnow II (1. Betriebsstufe E-Netz)
Contractor:
DB Regio AG
Routes served: Rostocker S-Bahn ▪︎ Rostock ↔︎ Neustrelitz ▪︎ Einzelleistungen: Rostock ↔︎ Schwerin ↔︎ Ludwigslust ▪︎ Rostock ↔︎ Ribnitz-Damgarten
Designation: Runtime: 12/2022 - 12/2034
Elbe Spree sub-network (NES)
Contractor:
ODEG - Ostdeutsche Eisenbahn GmbH
Routes served: Wismar ↔︎ Ludwigslust (↔︎ Berlin) ▪︎ Einzeileistungen: Schwerin ↔︎ Rostock
Designation: Runtime: 12/2007 - 12/2027
Narrow-gauge railway "Molli"
Contractor:
Mecklenburg Bäderbahn Molli GmbH
Routes served: Bad Doberan ↔︎ Kühlungsborn
Designation: Runtime: 06/2008 - 06/2028
Narrow-gauge railway "Rasender Roland"
Contractor:
Eisenbahn-Bau- und Betriebsgesellschaft Pressnitztalbahn mbH
Routes served: Lauterbach Mole ↔︎ Putbus ↔︎ Göhren (Rügen)
Designation: Runtime: 12/2014 - 12/2026
North-South (East) sub-network, VBB designation: NOS
Contractor:
DB Regio AG
Routes served: Stralsund ↔︎ Pasewalk (↔︎ Berlin) ▪︎ Rostock / Stralsund ↔︎ Neustrelitz (↔︎ Berlin)
Designation: Runtime: 12/2014 - 12/2029
East-West subnetwork
Contractor:
DB Regio AG
Routes served: (Lübeck ↔︎) Bad Kleinen ↔︎ Neubrandenburg (↔︎ Szczecin) ▪︎ Pasewalk ↔︎ Ueckermünde
Designation: Runtime: 12/2019 - 12/2025
West Mecklenburg sub-network
Contractor:
ODEG - Ostdeutsche Eisenbahn GmbH
Routes served: Hagenow ↔︎ Parchim ▪︎ Rehna ↔︎ Parchim ▪︎ Waren (Müritz) ↔︎ Malchow ▪︎ Neustrelitz ↔︎ Mirow ▪︎ Saisonverkehr Südbahn
Designation: Runtime: 12/2017 - 12/2030
Usedom subnetwork
Contractor:
DB Regio AG
Routes served: (Swinoujscie ↔︎) Ahlbeck ↔︎ Züssow ▪︎ Zinnowitz ↔︎ Peenemünde
Designation: Runtime: 12/2019 - 12/2025
Contract Barth Line RB25
Contractor:
DB Regio AG
Routes served: Velgast ↔︎ Barth ▪︎ Option Bresewitz
Designation: Runtime: 12/2018 - 12/2027
Contract Rügen Line RB26
Contractor:
Eisenbahn-Bau- und Betriebsgesellschaft Pressnitztalbahn mbH
Routes served: Bergen auf Rügen ↔︎ Lauterbach Mole

SPNV-Leistungen 2025

Die auf die einzelnen EVU entfallenden Leistungsanteile stellen sich für das Jahr 2025 wie folgt dar:

Railway undertaking:

DB Regio AG

Million train km/year:

13.346

Proportion in %:

71.0

Railway undertaking:

Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG)

Million train km/year:

5.091

Proportion in %:

27.1

Railway undertaking:

Eisenbahn-Bau- und Betriebsgesellschaft Pressnitztalbahn mbH (PRESS)

Million train km/year:

0.269

Proportion in %:

1.4

Railway undertaking:

Mecklenburgische Bäderbahn Molli GmbH (MBB)

Million train km/year:

0.093

Proportion in %:

0.5

Total

Total:

Million train km/year:

18.799

Proportion in %:

100.0

Regulation (EC) No 1370/2007 declares regulated competition to be the guiding principle for public passenger transport services on road and rail. The principle of awarding contracts in competition therefore also applies to the conclusion of new transport contracts. The award concept is available for competition planning in Mecklenburg-Vorpommern.

Die im Vergabekonzept definierte Grundstruktur der Aufteilung des SPNV-Angebotes in Mecklenburg-Vorpommern in einzelne Teilnetze bleibt nach der Vergabe im ersten Vergabezyklus grundsätzlich erhalten. Die Teilnetzstruktur wird im seit 2019 laufenden zweiten Vergabezyklus schrittweise überarbeitet, um aktuellen Verkehrsbedürfnissen und neuen umweltfreundlicheren Fahrzeugkonzepten Gestaltungsräume zu eröffnen. Neben der Bildung von Teilnetzen hat sich für kleinere Linien bewährt, diese einzeln zu vergeben. Auswirkungen der Fortschreibung des Integralen Taktfahrplans, die in einigen Fällen mit Veränderungen von Linien verbunden sind, werden schrittweise ebenfalls mit der Vergabeplanung abgeglichen. Auch in Mecklenburg-Vorpommern wird die Beteiligung am Deutschlandtakt ab 2030 vorbereitet. Erste Umstellungen sind 2026 vorgesehen.

You can find the most recently completed award procedures in connection with regional rail passenger transport services here.

Information on upcoming awards can be found here. You will also find ongoing public transport award procedures under the auspices of other public transport authorities in this section.

For a list of the transport contracts awarded to the individual RUs over recent years, please refer to the Contract history.

(aktualisiert am 30.01.2025)